Vergoedingen Fysiotherapie

Wel of geen vergoeding voor fysiotherapie

Ieder jaar kan men kiezen waar de basisverzekering wordt afgesloten en welke aanvullende verzekering gewenst zijn. Een aanvullende verzekering is echter niet verplicht, maar kan in veel gevallen wel handig zijn. Met name geldt dit als u een vergoeding wilt krijgen voor fysiotherapie of manuele therapie.

Fysiotherapie en manuele therapie worden namelijk gedeclareerd vanuit de aanvullende verzekering. Per zorgverzekeraar kunnen de verschillen groot zijn in de kosten die u moet betalen voor de polis, en/of voor het aantal vergoedingen dat vanuit de aanvullende verzekering wordt vergoed.

De meeste klachten die de fysiotherapeut behandeld, worden meestal vergoed vanuit de aanvullende verzekering. Indien er sprake is van een chronische indicatie, dan zal er een aanspraak kunnen worden gedaan op de basisverzekering.

Voordat er vanuit de basisverzekering kan worden gedeclareerd, dient men de eerste reeks behandelingen zelf te bekostigen. Vorig jaar waren dat er 20. In 2016 is dat hetzelfde gebleven.

Lijst van Borst

Chronische klachten zijn aandoeningen die vanuit de politiek zijn vastgesteld op een lijst, de Lijst van Borst. Aandoeningen die op deze lijst staan, zijn onder andere:
Centraal neurologische aandoeningen (bijv. herseninfarct (CVA), Parkinson);  fracturen/ botbreuken; aangeboren afwijkingen van het bewegingsapparaat; Frozen Shoulder; lymphevataandoeningen (oedeemtherapie). En sommige gevallen van COPD (longaandoeningen).

Meer informatie over wat wel en wat niet chronisch is, kunt u o.a. terugvinden bij Agis (zoekterm: Lijst van Borst)

Hartklachten, osteoporose, en reumatische aandoeningen vallen niet meer onder de Lijst van Borst.

Eigen risico

Naast het feit dat u voor de eerste reeks behandelingen zelf moet zorgdragen, dient u ook eerst uw wettelijke ‘eigen risico’ te gebruiken.  Dit jaar is het eigen risico 385 €.

Op het moment dat er betalingen worden gedaan vanuit de basisverzekering, wordt er een aanspraak gedaan op uw eigen risico. Medicijnen, het bezoeken van artsen, ziekenhuisopname, röntgenfoto’s, MRI’s, etc. worden allemaal (deels) betaald van uw eigen risico. Op het moment dat de 385 € is 'opgeconsumeerd', worden alle kosten betaald vanuit de basisverzekering.

Behandelingen die vanuit een aanvullende verzekering worden gedeclareerd, zullen geen aanspraak doen op de eigen risico.

Kort samengevat:

Wanneer uw klachten niet voorkomen op de Lijst van Borst, is het alleen voor u belangrijk om te weten hoeveel behandelingen fysiotherapie u vergoed krijgt vanuit uw aanvullende verzekering. U heeft dan niets te maken met het betalen van de eerste 20 behandelingen, of met het aanspreken van uw eigen risico. Let ook op hoeveel behandelingen manuele therapie u vergoed krijgt!

Indien u wel klachten heeft de op de Lijst van Borst staan, en u heeft verder vragen over de betalingen van de behandelingen fysiotherapie, dan kunt u natuurlijk altijd uw behandelend therapeut benaderen. Deze zal u zo goed mogelijk te informeren.

Wanneer u geen aanvullende verzekering heeft, dan zal de behandeling fysiotherapie bij u worden gedeclareerd. De kosten kunt u teruglezen op onze website en bij ons in de praktijk. Bij een chronische aandoening zullen er maximaal 20 particulier worden gedeclareerd. Immers, daarna wordt er een aanspraak gedaan op de basisverzekering.